Reading motivation and reading habits of future teachers

Sergio Vera Valencia

Resumen


According to PISA 2009 results (OCDE, 2010), the Reading literacy of Spanish teenagers is under the international average, and reading motivation and reading habits are highly related to reading performance. And ass research reveals that teachers can be very important for the development of reading pleasure (Gambrell, 1996; Guthrie, 2008) specially if they are reading models (De Neaghel & Van Keer, 2013), the objective of this study is to explore reading habit and reading motivation in preservice teachers.
To do so, it has been used a reading habit questionnaire for university students (Larrañaga & Yubero, 2005) and the reading motivation scale develop for PISA 2009 (OCDE, 2010) with 433 Education undergraduates of the University of Castilla-La Mancha.
Results confirm the significant association between reading habits and reading motivation. However, while a high proportion of the participants declare high or very high intrinsic reading motivation, very few
are frequent readers. In addition, differences in reading motivation and reading habit depending on the course were not found.
Implications of the discrepancies found between what future teachers say and do as readers are discussed.


Palabras clave


reading habits; reading motivation; preservice teachers; reading competence; PISA

Texto completo:

PDF

Referencias


Applegate, A. J., y Applegate, M. D. (2004). The Peter Effect: Reading habits and attitudes of preservice teachers. The Reading Teacher, 57, 554-563

Applegate, A. J., Applegate, M. D., Mercantini, M. E., McGeehan, C.M., Cob, J.B, Deboy, J.R., Madia, V.B.y Lewinsky, K. E. (2014). The Peter effect revisited: reading habits and attitudes of college students. Literary research and instruction, 53 (3), 188-204.

Benevides, T., y Peterson, S. S. (2010). Literacy attitudes, habits and achievements of future teachers. Journal of Education for Teaching,

(3), 291-302.

Burgos-Bordonau, E., y Palacios-Gómez, J.L. (2010) El perfil sociodemográfico del lector de libros en España (1975-2010). Revista general de información y documentación, 20(1), 325-341.

Bushnik, T., Telford, L. B. y Bussiére, P. (2004). In and out of high school: First results from the second cycle of the Youth in Transition Survey, 2002. Statistics Canada Education, skills and learning research papers, 81-595-MIE-No. 014

Cerrillo, P.C., Larrañaga, E. y Yubero, S. (2002) Libros, lectores y mediadores. Cuenca: Servicio de publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Cerrillo, P.C., Yubero, S. y Larrañaga, E. (2007) Libros, lectores y mediadores. En: P.C. Cerrillo y S. Yubero (coords.) La formación de mediadores para la promoción de la lectura (pp.229-236).

Conradi, K, Jang, B.G. y McKenna, M.C. (2014) Motivation terminology in Reading research: a conceptual review. Educational Psychology Review, 26(1), 129-164.

De Naeghel, J., y Van Keer, H. (2013). The relation of student and class-level characteristics to primary school students’ autonomous reading motivation: A multilevel approach. Journal of Research in Reading, 36, 351-370.

Cremin, T., Beame, E., Mottram, M, y Goodwin, P. (2008): Primary teachers as readers. English in Education, 42, 8-23.

Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) (2013). Hábitos de lectura y compra de libros en España, 2012. FGEE y Ministerio de Cultura. Recuperado el 29 de octubre de 2015, de:

http://www.federacioneditores.Org/0 Resources/Documentos/130207NPR-FGEE- BarometroHabitosdeLectura2012.pdf

Gambrell, L. B. (1996). Creating classroom cultures that foster reading motivation. The Reading Teacher, 50, 14-25.

Granado, C. y Puig, M. (2014). Qué leen los futuros maestros y maestras. Un estudio del docente como sujeto lector a través de los títulos de los libros que evocan. OCNOS, 11, 93-112

Guthrie, J. T. (Ed.). (2008). Engaging adolescents in reading. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Hillman, K. y Thomson, K. (2006). Pathways from PISA: LSAY and the 2003 PISA Sample Two Years On. Melbourne: ACER

Knighton, T. y Bussiere, P. (2006). Educational Outcomes at Age 19 Associated with Reading Ability at Age 15. Statistics Canada Education, skills and learning research papers, 81-595-MIE-N 043.

Larrañaga, E. y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de ‘falsos lectores’. OCNOS, 1, 43-60 León, J.A., Escudero, I. y Olmos, R. (2012). Evaluación de la comprensión lectora. Madrid: Tea Ediciones

Marchesi, A., y Miret, I. (2005). Las bibliotecas escolares en España, 2005. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez

Ministerio de Educación (2011). PISA ERA 2009. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación.

Montero, I. y León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7 (3), 847-862.

Nathanson, S., Pruslow, J., y Levitt, R. (2008). The reading habits and literacy attitudes of inservice and prospective teachers: results of a questionnaire survey. Journal of Teacher Education, 59, 313-321.

Organization for Economic Cooperation Development [OECD], (2010).

PISA 2009 results: Learning to learn: Student engagement, strategies and practices (Volume III). Paris: OECD Publishing.

Romero, F. (2007). Utopías lectoras y promoción de la lectura en la escuela. Anuario sobre el libro infantil y juvenil 2007 (pp.81-114). Madrid: Ediciones SM.

Schiefele, U., Schaffner, E., Moller, L, y Wigfield, A. (2012). Dimensions of reading motivation and their relation to reading behavior and competence. Reading Research Quarterly, 47, 427- 463.

Tenti-Fanfani, E. (2005). La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI.

UNESCO (2012). Educación para todos. París: UNESCO

Unrau, N. J. y Quirk, M. (2014) Reading Motivation and Reading Engagement: Clarifying Commingled Conceptions. Reading Psychology, 35(3), 260-284.

Vera, S. (Junio de 2014). Creencias en torno a la lectura. Enseñar a comprender. Simposio presentado en II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Congreso celebrado en Granada, España.

Yubero-Jiménez, S. y Larrañaga-Rubio. E. (en prensa) Lectura y Universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información, 24(6).


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.

Comentarios sobre este artículo

Ver todos los comentarios




Copyright (c) 2017 Investigaciones Sobre Lectura

                                   


Además, está indexada en los catálogos UBUCAT (Universidad de Burgos), Universidad Nebrija, Universidad de La Rioja, CRAI (Universidad Pablo de Olavide), Universitat de Barcelona, Universidad de Navarra, Linceo+ (UNED), Universitat de Girona, AlcorZe (Universidad de Zaragoza), Universidad Autónoma de Madrid, Universidad de Alicante, y Universidad de Granada

Investigaciones sobre Lectura (ISL)

ISSN 2340-8685

URL: http://comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/index

Información de contacto: isl@comprensionlectora.es